Het was in 1999, tijdens het bijwonen van mijn allereerste mediation in Sydney, Australië……
Het conflict ging over bewoners, die jarenlang bezwaar maakten tegen de bouw van een Kentucky Fried Chicken aan de rand van hun woonwijk. Gemeente en betrokkenen zaten om de tafel. Vol bewondering keek ik hoe de mediator aandachtig het gesprek begeleidde en in een rustige sfeer alle belangen boven tafel kreeg. Er ontstond begrip bij de partijen. Ik kon zien en voelen dat iedereen gehoord was en zich erkend voelde. Een oplossing voor de kwestie lag na twee uur praten voor het oprapen. Het leek wel magie!
Ik besloot, dat ik dìt vak wilde leren, ook al was ‘mediator’ rond de eeuwwisseling in Nederland nog niet zo’n bekend beroep.
Maar, hoe word je dan een mediator en hoe kom je aan zaken? En kan je er wel je geld mee verdienen?
Op mijn 26e was ik een gecertificeerde mediator met een eigen praktijk. Het bleek niet gemakkelijk om als zelfstandig ondernemer aan opdrachten te komen. Het vak van de mediator was onbekend. En ik weliswaar bevlogen maar toen nog onervaren.
If you want something, the whole world works together to help you. P. Coelho
Trainer
Vanaf die tijd bracht ik mediation onder de aandacht bij studenten. Masterprogramma’s en keuzevakken schreef ik, als docent én mediator, voor de Universiteiten in Leiden en Maastricht en voor de Hogescholen in Groningen en Amsterdam. Dagelijks was ik bezig met het overbrengen van de theorie en het oefenen van de praktijk. Ik jongleerde met mijn kennis en kunde. Eindeloos kon ik situaties uitproberen en werd ik uitgedaagd te ‘spelen’ met conflicten. Ik genoot van mijn rol als trainer. Nog steeds word ik regelmatig als gastdocent uitgenodigd. En iedere maand geef ik de workshop Mediation voor Professionals.
Mediator
De afgelopen 18 jaar deed ik op allerlei vlakken ervaring op als mediator en ik besloot mij te specialiseren in arbeidsmediation.
Waarom een specialisme? Als mediator kun je toch ieder conflict begeleiden?
Ja, in de kern is dat zo. Toch blijft de dynamiek van conflicten in de arbeidssituatie mij het meest boeien. Of het nu gaat om herstel in de samenwerking of een exit-traject.
Een conflict staat vaak niet op zichzelf. Ook directe collega’s hebben daar last van. Het was voor mij een logische stap om teams te coachen in conflictvaardigheden en besturen te begeleiden rondom conflictmanagementvraagstukken. Het terugdringen van ziekteverzuim stond hier vaak centraal.
Coach
Regelmatig krijg ik de vraag of ik medewerkers wil coachen op de werkvloer. Een greep uit de vraagstukken:
“Waarom overkomt mij dit nu altijd?” (een gepeste collega)
“De vergaderingen duren irritant lang. Ach, dit hoort gewoon bij ons DNA.” (een teamleider)
“Projectleiders en medewerkers zeggen ‘ja’ en doen ‘nee’. Ik krijg er geen vat op.” (een directeur)
Het wakkerde mijn nieuwsgierigheid aan naar patronen en systemen die conflicten veroorzaken en in stand houden. In diverse coachopleidingen leerde ik praktische vaardigheden voor het in kaart brengen van vastzittende patronen en systemisch werken door middel van opstellingen.
Ik ontdekte dat: “Als je het verborgen krachtenspel zichtbaar maakt, ontstaat er een duurzame en definitieve verandering.”